Każdemu zależy na tym, aby zachować pełnię sił witalnych na długie lata. Nie zawsze jednak wiemy jak świadomie o nie dbać. Tymczasem podstawą dbania o zdrowie jest prowadzenie zrównoważonej diety. Musi być ona bogata w witaminy i minerały. Warto więc przestrzegać piramidy żywienia, a także interesować się produktami określanymi mianem superfoods.

Poznaj moc jagód goji

Jagody goji bez wątpienia można określić mianem superfoods. Posiadają one bowiem wiele pozytywnych właściwości. Dzięki temu pomagają nam one troszczyć się o zdrowie oraz urodę. Te niepozorne owoce o czerwonej barwie należy docenić ze względu na wysoką zawartość witaminy C. Dzięki temu będą one wspaniale wzmacniały nasz układ odpornościowy. Co ciekawe, w jagodach goji znajdziemy również spore ilości pełnowartościowego białka. W owocach kolcowoju nie brakuje również witamin z grupy B. Tym niepozornym owocom przypisuje się również działanie antynowotworowe. Regularne spożywanie podłużnych jagód o czerwonym kolorze wpłynie także pozytywnie na normalizację poziomu cukru we krwi. Spożywanie jagód wspomaga również pracę układu oddechowego, a także układu krążenia. Badania naukowe dowiodły, że jagody, o których mowa wykazują również niezwykle pozytywny wpływ na narząd wzroku. Regularne spożywanie tych owoców jest w stanie zapobiec niektórym chorobom oczu. Wspomoże również walkę z tymi już istniejącymi. Jagodom goji nie sposób również odmówić pozytywnego wpływu na nasz wygląd zewnętrzny. Duża ilość antyoksydantów sprawia, że owoce te są sprzymierzeńcami wszystkich, którzy marzą o gładkiej i jędrnej skórze. Owoce te powinny więc znajdować się w diecie każdego, kto ma problem z pierwszymi zmarszczkami.

W jakiej formie jeść te owoce?

Nie ulega wątpliwości, że najpopularniejsze są suszone owoce jagód goji. W tej właśnie formie możemy zakupić je w większości sklepów ze zdrową żywnością. Stanowią one wspaniałą przekąskę oraz dodatek do potraw. Dobrym pomysłem będzie posypanie czerwonymi owocami naszej owsianki lub budyniu. Suszone jagody są dość słodkie, dlatego dania z ich dodatkiem mogą nie wymagać słodzenia. Warto jednak pamiętać o tym, że najwięcej wartości odżywczych posiadają jagody pochodzące z ekologicznych upraw. Jeżeli bliskie nam jest nasze zdrowie, zwracajmy uwagę na to, z jakiego kraju pochodzą owoce, które kupujemy. Jagody zawsze powinno się jeść w odpowiedniej ilości. Aby móc cieszyć się pozytywnym wpływem tych owoców na nasze zdrowie, spożywajmy nie więcej niż dwie łyżeczki jagód goji dziennie.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Jagody goji są naturalnym lekarstwem, stosowanym w krajach azjatyckich od ponad 2500 lat dzięki swojej skuteczności i uzdrawiającej mocy. Jagody goji są nazywane orientalnymi czerwonymi diamentami i są również klasyfikowane jako superżywność.

Jak jagody goji wpływają na zdrowie?

Owoc ten jest zalecany w leczeniu reumatyzmu i niedoborów odporności. Dieta bogata w te owoce może również pomóc w:

  • regulacji pracy serca,
  • ciśnienia krwi,
  • poziomu cholesterolu,
  • poziomu cukru.

Długotrwałe stosowanie jagód goji wzmacnia układ odpornościowy, poprawia stan stawów i kości. Ponadto, jagody goji są korzystne dla wzroku, łagodzenia zaburzeń menstruacyjnych. Mają one działanie antyoksydacyjne, a co najważniejsze, właściwości antynowotworowe.

Co zawierają jagody goji?

Owoce to zawierają witaminy (np. C, B1, B2, B6, E) oraz składniki mineralne (np. fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen, a także flawonoidy. Są one bogatym źródłem karotenoidów i związków polifenolowych.

Pomoc w walce z cukrzycą

W badaniach wykazano, że substancje zawarte w jagodach goji, czyli grupa związków polisacharydowych reguluje proliferację trzustkowych komórek beta i pobór glukozy w tkankach obwodowych. Hipoglikemiczne działanie tych owoców ogranicza rozwój cukrzycy poprzez przyjmowanie kompleksu polisacharydowego z jagód goji. Zostało to również potwierdzone przez innych naukowców. Ponadto, zaobserwowano, że owoce goji zwiększają wrażliwość na insulinę i zmniejszają odporność na insulinę.

Zwalczanie nadciśnienia i cholesterolu

Jagody goji zawierają cyproteron, który jest dobry dla serca i ciśnienia krwi, oraz cholinę, która jest używana do zapobiegania chorobom serca. Zawierają one również kompleks beta-glutationu i polisacharydów goji, o których wiadomo, że obniżają poziom cholesterolu. Jest to także wspaniałe źródło energii. W rezultacie wykazano, że owoce goji pomagają obniżyć stan triglicerydów w surowicy, cholesterolu całkowitego i “złego” cholesterolu. Udowodniono również, że znacznie pomagają podnieść “dobry” poziom cholesterolu. Nie jest to bez znaczenia, ale nie można pominąć obecności witaminy C, która również odgrywa rolę w układzie sercowo-naczyniowym.

Jagody Goji – przeciwwskazania

Suszone jagody goji nie powinny być spożywane w ilości większej niż 5-12 gramów dziennie. Ludzie przyjmujący antykoagulanty nie powinni ich spożywać. Osoby przyjmujące inne leki lub walczące z chorobami powinny być ostrożne i przed zjadaniem jagód goji skonsultować się z lekarzem.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Warto mieć świadomość, że jagody goji zaliczane są do owoców, których zarówno działanie, jak i właściwości lecznicze wykorzystuje się z powodzeniem w medycynie naturalnej już od ponad 2500 lat. Trzeba zdawać sobie sprawę, że rekomendowane są przede wszystkim przy spadku odporności czy leczeniu reumatyzmu. Należy zaznaczyć, że dieta, która będzie wzbogacona w omawiane owoce może przyczynić się do wyregulowania pracy serca czy poziomi cholesterolu. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że jagody goji nazywa się czerwonymi diamentami Wschodu (https://www.bee.pl/9256-goji). Jakie są największe atuty tych owoców?

Jagody goji mogą przyczynić się do zahamowania postępu nowotworu

Jagody goji są doskonałym źródłem białka. Warto wiedzieć, że w jego skład wchodzi aż 18 cennych aminokwasów. Należy również wspomnieć, że zawierają bardzo duże ilości tłuszczy i węglowodanów. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że zdecydowanie najbardziej istotnym składnikiem jagód goji jest bioaktywny kompleks polisacharydowy, który jest rozpuszczalny w wodzie. Wyniki licznych badań jednoznacznie dowodzą, że działanie wspomnianego składnika stymuluje układ odpornościowy. 

Jagody goji na nadciśnienie i cholesterol

W składzie jagód goji można znaleźć także cyperon, który bardzo pozytywnie będzie oddziaływał na pracę serca, a także ciśnienie tętnicze krwi. W składzie wspomnianego owocu znajduje się także betaina, która jest wykorzystywana do produkcji choliny. Jest to bowiem substancja odgrywająca istotną rolę w zapobieganiu chorób serca. Jagody zawierają także β-sitosterol czy kompleks LBP, czyli substancje wpływające na obniżenie poziomu cholesterolu. Dodatkowo niezwykle prozdrowotne działanie jagód goji jest potwierdzone przez liczne badania na szczurach z hiperlipidemią. Wyniki jednoznacznie wskazują, że owoce zdecydowanie zmniejszają poziom triglicerydów, złego cholesterolu w surowicy krwi czy przyczyniają się do podniesienia poziomu dobrego cholesterolu.

Jagody goji na zdrowe oczy?

Warto mieć świadomość, że czerwonopomarańczowy kolor jagód goji jest rezultatem bardzo wysokiej zawartości karotenoidów, w tym zeaksantyny oraz luteiny. Należy zdawać sobie sprawę, że luteina oraz zeaksantyna charakteryzują się właściwościami antyoksydacyjnymi. Strzegą także siatkówkę oczu przed ewentualnymi uszkodzeniami, które mogą być wywołane wolnymi rodnikami. Należy zaznaczyć, że ich niedobór w codziennej diecie może być jednym z istotnych czynników ryzyka rozwoju AMD – zwyrodnienia plamki żółtej. Ponadto luteina może bez żadnego problemu pochłaniać niebieskie światło widzialne. W ten prosty sposób ochroni struktury oka przed bardzo niekorzystnymi dawkami promieniowania widzialnego czy UV.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com